Raad van Toezicht

Stichting Merinos hanteert het Raad van Toezicht model. De Raad van Toezicht van Stichting Merinos is samengesteld uit vertegenwoordigers vanuit diverse disciplines, zoals zorg, vastgoed, ICT, marketing, innovatie en financiën. De Raad van Toezicht van Stichting Merinos, bestaande uit vijf leden, heeft tot taak toezicht te houden op het gevoerde beleid van de Raad van Bestuur en op de algehele , gang van zaken binnen de organisatie. Hierbij worden de Governancecode Zorg 2022 en de principes die hieraan ten grondslag liggen, gehanteerd. Statutair is vastgelegd welke besluiten voorbehouden zijn aan, dan wel de goedkeuring behoeven van de Raad van Toezicht. Zoals eveneens statutair is vastgelegd, heeft de Ondernemingsraad tweemaal per jaar overleg met een afvaardiging van de Raad van Toezicht. De Cliëntenraad voert dit overleg eenmaal per jaar.

Governance

Stichting Merinos hanteerde in 2021 de Governancecode Zorg 2017 bij haar functioneren en was daarop intern en extern aanspreekbaar. Stichting Merinos onderschreef daarom de Governancecode Zorg 2017 en de principes die hieraan ten grondslag lagen. Vanaf 1 januari 2022 hanteert Stichting Merinos de Governancecode Zorg 2022. Governancecode Zorg 2017 In 2021 werden de principes van de Governancecode Zorg 2017 volledig en juist toegepast in het bestuur en toezicht van Stichting Merinos. Dit is onder meer geconcretiseerd in de statuten, de reglementen Raad van Toezicht en de reglementen Raad van Bestuur, de bezoldiging voor het bestuur en de bezoldiging voor de Raad van Toezicht volgens de richtlijnen van de WNT en in een Informatieprotocol. Jaarlijks wordt dit beleid bij de evaluatie van de Raad van Toezicht via een Checklist Governancecode nagelopen op bestendigheid en verbetering. De werkwijze van de Raad van Toezicht was in 2021 gebaseerd op de zeven principes van de Governancecode Zorg 2017, te weten: 1. Goede zorg 2. Waarden en normen 3. Invloed belanghebbenden 4. Inrichting governance 5. Goed bestuur 6. Verantwoord toezicht 7. Continue ontwikkeling Statutenwijzigingen Om gebruik te kunnen blijven maken van de Vpb-zorgvrijstelling heeft in 2021, in verband met het gewijzigde Vpb-zorgbesluit, een statutenwijziging plaatsgevonden van Stichting Merinos en Stichting De Merwelanden. De statuten van Stichting De Merwelanden Wonen en Stichting Dienstverlening De Merwelanden waren nog volledig actueel en behoefden geen aanpassing. Stichting Merinos en Stichting De Merwelanden voldoen met deze statutenwijziging tevens aan de Wet Bestuur en Toezicht (WBTR) ingaande 1 juli 2021, de WTZi, de inkoopvoorwaarden van de zorgverzekeraars en de voorwaarden voor toepassing van de zorgvrijstelling in de vennootschapsbelasting.

Visie op Toezicht In 2017 heeft de Raad van Toezicht zijn "Visie op Toezicht" vastgesteld. De Raad van Toezicht heeft vertrouwen in het bestuur met respect voor de afzonderlijke rollen en verantwoordelijkheden van bestuur en raad. Het is de taak van de Raad van Toezicht om zich blijvend ervan te vergewissen dat het vertrouwen gegeven kan worden. Er is daarbij sprake van een passend samenspel tussen de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht biedt zo nodig tegenwicht aan de Raad van Bestuur (checks and balances), is steun voor de Raad van Bestuur bij lastige vraagstukken en kiest steeds de passende armlengte. De Raad van Bestuur legt in de vergaderingen en overleggen met de Raad van Toezicht verantwoording af aan de Raad van Toezicht. Eenmaal per jaar vindt een jaargesprek plaats tussen de Remuneratiecommissie van de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur. Dit jaargesprek vond plaats op 5 november 2021. Regeling Conflictsituaties Ingeval de Raad van Bestuur, dan wel de Raad van Toezicht concludeert dat sprake is van een conflict tussen de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht, niet zijnde een arbeidsconflict tussen de Raad van Bestuur en de Stichting, wordt gehandeld zoals vastgelegd in de Conflictregeling in het reglement Raad van Toezicht. Klokkenluidersregeling De organisatie beschikt over een klokkenluidersregeling die openbaar en algemeen vindbaar is voor alle medewerkers. Belangenverstrengeling In de statuten van Stichting Merinos en in de Reglementen Raad van Toezicht en Raad van Bestuur is geregeld hoe belangentegenstellingen moeten worden voorkomen, gesignaleerd en hoe deze moeten worden verholpen.