Onze passie:

Onze cliënten en bewoners

Onze passie Onze kracht ligt in de zorg voor mensen met PG-problematiek. De oudere inwoner van de Drechtsteden is onze focus. Wij bieden onze cliënten zorg in opbouwende mate, van thuiszorg tot aan intramurale zorg. De ouderen staan bij De Merwelanden centraal en vormen het vertrekpunt voor passende zorg en dienstverlening. Samen met hen bespreken wij hun unieke behoefte en stemmen daar onze dienstverlening op af. Daarbij werken wij samen met het sociale netwerk van de ouderen, o.a. de familie en naasten, en met stakeholders, zoals huisartsen, ziekenhuizen, zorgverzekeraars, gemeenten, welzijnsinstellingen, scholen en andere VVT-instellingen. De eisen die de maatschappij aan de ouderenzorg stelt, zijn hoog. Ouderen moeten kunnen rekenen op kwalitatief goede zorg. Door krachten te bundelen en ervaringen uit te wisselen, bieden wij de ouderen waardevolle zorg. Doelen Ondanks de coronapandemie hebben wij het afgelopen jaar, samen met de ouderen, hun familie en naasten, medewerkers en vrijwilligers, hard gewerkt aan het realiseren van onze doelen: • Een goed leven en thuis voor ouderen; • Een aantrekkelijke plek om te werken; • Een centrale ontmoetingsplek in de wijk. Hierbij hebben wij er continu naar gestreefd dat onze ouderen, hun familie en naasten meer dan tevreden zijn en meer zeggenschap hebben en dat onze medewerkers zich kunnen ontwikkelen, resultaten kunnen bereiken en vooral werkplezier ervaren. Onze missie, visie en kernwaarden zijn hierbij leidend. Samen voor een goed leven! Thema's Thema's waaraan wij in 2021 met elkaar hebben gewerkt: - uitvoering geven aan de meerjarenstrategie 2021 - 2024 en het jaarplan 2021. - het doorlopend verbeteren van de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening en externe verantwoording over ons werk naar onze stakeholders. - wederkerigheid naar de samenleving en het realiseren van duurzame zorg. - het realiseren van de begrote, financiële resultaten. - het continue verbeteren, vernieuwen en innoveren van de organisatie. - het openen van twee nieuwe woonunits Kleinschalig Wonen, inclusief een Leeromgeving, waar volop wordt gewerkt met zorgtechnologie. - het inzetten van zorgtechnologie op steeds meer woonunits van Kleinschalig Wonen en in de Thuiszorg. - het realiseren van het thema "partnerwonen" en het thema "deeltijdwonen". Belangrijke ontwikkelingen en hoogtepunten in 2021 Partnerwonen en deeltijdwonen Er zijn, als hiervoor een uitdrukkelijke wens ligt, verschillende vormen van partnerwonen mogelijk bij De Merwelanden. In 2021 zijn al diverse vormen van partnerwonen succesvol ten einde gebracht. Geconstateerd kan worden dat deze vorm van wonen een grote meerwaarde biedt. De partner kent de cliënt het beste, neemt veel over en ontlast hiermee de zorg. Tevens faciliteert De Merwelanden deeltijdwonen. Deze vormen van wonen zijn vooralsnog uniek voor De Merwelanden. Verhuizing ouderen met verpleeghuiszorg In de eerste maanden van 2021 heeft de verhuizing plaatsgevonden van ouderen met verpleeghuiszorg naar de nieuwe woonunits Kleinschalig Wonen, inclusief een Leeromgeving waar volop wordt gewerkt met zorgtechnologie. Deze nieuwe woonunits bevinden zich op de begane grond en de eerste etage van de Wantijtoren. "Veilig Oud in ZHz" Om ouderenmishandeling in de regio tegen te gaan, is er voor de regio Drechtsteden een start gemaakt met een bestuurlijke kerngroep waar de bestuurder van De Merwelanden namens de VVT-regio aan deelneemt. De kerngroep heeft een convenant “Veilig Oud in ZHz” opgesteld, alsmede een VLOG voor professionals waaraan de wethouders van Dordrecht en Molenlanden een actieve bijdrage hebben geleverd. "Wall-e" Begin 2021 was bij de entree van De Merwelanden "Wall-e" te vinden, het grappige robotje uit de gelijknamige Disney film. Het figuurtje is in elkaar geknutseld door de leerlingen van de Bavinkschool. Het betrof een project waarbij de leerlingen van de school in contact kwamen met ouderen door het versturen van tekeningen en brieven aan hen. De ouderen konden een bericht of brief terugsturen aan de leerlingen door de berichten in "Wall-e" te stoppen. Enquête evaluatie coronaperiode Om de coronaperiode goed te kunnen evalueren, is er in 2021 een enquête uitgezet, via QDNA, onder de ouderen, 1ste contactpersonen en medewerkers. De Cliëntenraad (CR), de Ondernemingsraad (OR) en de Professionele Adviesraad (PAR) waren hier nauw bij betrokken. Koningsdag 2021 Op 27 april 2021, Koningsdag, konden onze ouderen genieten van optredens van de Zusjes van Wanrooy, een duo van Nederlandse accordeonisten, en van Zangclub "De Vrolijke Noot". Daarnaast werden er bij De Merwelanden Koningsspelen georganiseerd met oud-Hollandse spelletjes. Tevens werd er een wedstrijd “balkon versieren” georganiseerd. Vele balkons waren prachtig versierd. De winnaar heeft een bon voor de brasserie ontvangen. Kampeerweek in augustus 2021 Ondanks het slechte weer in augustus 2021 werd er voor de ouderen van De Merwelanden een "kampeervakantie in Europa" georganiseerd. Deze kampeervakantie vond plaats in de binnentuin van De Merwelanden. De tenten werden opgezet en we toerden een week lang door landen als België en Frankrijk. Vakantiefoto's van vroeger werden getoond, dit alles onder het genot van een landelijk hapje en drankje en muziek en optredens die bij het land passen. Al met al een natte maar geslaagde week, met dank aan familie, vrijwilligers, medewerkers, Stichting Vrienden voor De Merwelanden en bedrijven uit De Staart die de activiteiten financieel ondersteunden. Waardigheid en Trots op Locatie (WOL) Het afgelopen jaar is er veel aandacht en energie uitgegaan naar covid-19 binnen de organisatie. Om te toetsen welke impact dit heeft gehad op de kwaliteit van zorg werden er vanuit Waardigheid en Trots op Locatie (WOL) in september en oktober kwaliteitsgesprekken gevoerd met medewerkers en werd er een scan genomen van de organisatie. Via deze scan kregen we inzicht in de mate waarin De Merwelanden voldoet aan de acht thema's van het Kader Verpleeghuiszorg. Aan de hand van de uitkomsten is een vervolgtraject ingezet en een Plan van Aanpak geschreven. Prem Vanuit het Kwaliteitskader Wijkverpleging is het van belang om, naast de kwaliteitsinformatie, ook de informatie te meten over de beleving van de cliënten die in zorg zijn. Dit is van belang voor de verbetering van de kwaliteit. Om de cliëntervaringen te meten is een instrument (Prem) ontwikkeld. Hierbij wordt een objectieve uitvraag gedaan door een onafhankelijke partij. Het resultaat van de Prem 2021 was een score van 8 en dit was een verbeterde score ten opzichte van vorig jaar (7.4). De leerpunten worden opgepakt en meegenomen in de PDCA-cyclus. Doorontwikkelen informele zorg en familieparticipatie. In 2021 is er een aantal familieparticipatie-avonden gehouden, in aanwezigheid van Geert Bettinger. De methodiek van Geert Bettinger gaat ervan uit dat er gericht geluisterd en gekeken wordt naar de behoefte van de individuele cliënt. Geert Bettinger heeft de medewerkers van De Merwelanden in het verslagjaar hierin getraind. Tijdens de familieparticipatie-avonden is aangegeven dat de zorg voor de cliënten een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, waarbij is gesproken over het vergroten van de betrokkenheid van familie en naasten. Ook is gesproken over het herkennen van signalen van de cliënten, waardoor er vaak niet hoeft te worden overgegaan tot medicaliseren. Daarnaast is het anders inrichten van de zorgvraag over de hele dag aan de orde gekomen. Bij nieuwe cliënten wordt gevraagd wat de familie kan betekenen. Daarmee wordt de familieparticipatie al bij de intake geborgd. Impressie van de feestdagen in 2021 Ondanks de corona-uitbraak tijdens de feestdagen hebben vrijwilligers en medewerkers zich ingezet om er een feestelijke decembermaand van te maken en stond De Merwelanden bol van de gezellige activiteiten. Heel De Merwelanden werd in een feestelijke kerstsfeer gebracht, van kerstbomen en feestelijke verlichting op de afdelingen, tot een grote kerststal bij de entree van De Merwelanden. De stichting Vrienden van De Merwelanden heeft kerststukjes voor alle ouderen rondgebracht. Er werd een “aangepaste” high tea georganiseerd waar ouderen en hun familie van hebben genoten. Vanuit De Brasserie werden er de traditionele, jaarlijkse oliebollen en appelbeignets verkocht. Alle vieringen konden op afstand worden bijgewoond. Vanuit de Theaterzaal werd mooie livemuziek en prachtige zang uitgezonden, dit kon men volgen via de TV-kanalen van De Merwelanden. Tijdens Oud & Nieuw 2021 heeft het team Activiteiten een “Oud en Nieuw quiz” georganiseerd met daaraan verbonden een prijsvraag. De vragen hadden betrekking op de tradities en gewoontes rondom Oud & Nieuw.