Ons kapitaal

Onze medewerkers en vrijwilligers

Ons kapitaal Onze medewerkers en vrijwilligers zijn ons kapitaal. Het behouden en versterken van de kracht van de medewerkers is cruciaal in onze ontwikkeling. Medewerkers De kracht van De Merwelanden ligt in professionele, goed opgeleide en betrokken medewerkers. Elke medewerker is onze ambassadeur en het visitekaartje naar onze ouderen, hun naasten en hun mantelzorgers, de zorgrelaties en andere stakeholders. Daarvoor moeten medewerkers zich verbonden weten met de organisatie en kansen krijgen op het gebied van opleiding, ontplooiing en carrièreperspectief. Investeren, faciliteren en opleiden is dan ook noodzakelijk. Vanuit eigen regie en ondernemerschap zijn medewerkers en management samen verantwoordelijk voor de professionaliteit en kwaliteit van hun werk. Hierbij ligt de focus op het verder versterken van de dienend leiderschapsstijl ten behoeve van meer regelmogelijkheden en ruimte voor professionele verantwoordelijkheid. Vrijwilligers Eind 2021 waren er 96 vrijwilligers actief bij De Merwelanden. Het werk van deze vrijwilligers is zeer waardevol voor de organisatie en onze ouderen. Door hun hulp krijgen de ouderen begeleiding bij bijvoorbeeld uitstapjes, wandelen, zwemmen of activiteitenbegeleiding. Dit levert een zeer belangrijke bijdrage aan het welzijn van de ouderen. Ook is er een aantal vrijwilligers actief in de winkel van De Merwelanden en in andere onderdelen van de organisatie. De inzet van vrijwilligers was in 2021 vrijwel alleen mogelijk als er weinig of geen beperkingen i.v.m. corona waren. Doordat alles met inachtneming van de anderhalve meter afstand moest worden georganiseerd, was er minder inzet mogelijk. Ondanks deze moeilijke periode zijn we erg blij met de vrijwilligers die met het dragen van een mondkapje toch bereid waren om onze cliënten te komen ondersteunen. Onze vrijwilligerscoördinator heeft wekelijks (persoonlijk) contact met de vrijwilligers via de mail en/of via de Nieuwsweek.

Belangrijke ontwikkelingen en hoogtepunten in 2021 Lunchbijeenkomsten met medewerkers Als onderdeel van de implementatie van het motto “Samen voor een goed leven” is de bestuurder gestart om met alle medewerkers persoonlijk in gesprek te gaan. De vorm die gekozen is, is een maandelijks lunchbijeenkomst met jarige medewerkers. De bestuurder heeft de jarige medewerkers persoonlijk gefeliciteerd en bedankt voor hun inzet tijdens het afgelopen coronajaar. Deze maandelijkse lunchbijeenkomsten voor jarige medewerkers zijn verbindend en hebben een meerwaarde. Medewerkers leveren een actieve bijdrage aan de dialoog, delen hun inspiratie en motivatie voor hun professie en dragen bouwstenen aan ter verbetering voor de organisatie. Zorgcontinuïteit De medewerkers van De Merwelanden hebben het afgelopen jaar een enorme inzet getoond voor de ouderen en de organisatie. Gezamenlijk is er naar oplossingen gezocht, o.a. bij uitval van personeel ontstaan door verzuim in verband met het covid-19 virus. Op deze wijze werd de zorgcontinuïteit in de organisatie geborgd. Arbeidsmarktcommunicatie De Merwelanden heeft een arbeidsmarktcommunicatieplan opgesteld waarin de communicatierichting staat beschreven. Het betreft een structurele aanpak waarin de mogelijke richtingen staan beschreven hoe de verschillende doelgroepen kunnen worden bereikt. Met deze arbeidsmarktcommunicatie wil De Merwelanden zich op een positieve manier onderscheiden op de regionale arbeidsmarkt. Doelstelling voor 2021 was het werven en behouden van personeel voor de bestaande- en nieuwe afdelingen volgens het formatieplaatsenplan per afdeling. Introductie nieuwe teams In januari 2021 is gestart met de introductie van de nieuwe teams voor de nieuwe woonunits Kleinschalig Wonen. Deze introductie gebeurde, in verband met covid-19, via Teams-sessies. Het enthousiasme onder de medewerkers was groot. Een vast onderdeel van de introductie was de visie op zorg en technologie. Opleiding VIG In samenwerking met het Da Vinci College werd er een opleiding "VIG" georganiseerd voor zorgmedewerkers van De Merwelanden. Het ging om de verkorte opleiding van 1,5 - 2 jaar. De leerlingen kregen les (theorie) van het Da Vinci College in het leslokaal van De Merwelanden. De praktijkessen werden uitgevoerd op andere afdelingen. “Dag van de Zorg” Op 12 mei 2021 was het de “Dag van de Zorg” en op deze dag werden alle medewerkers van De Merwelanden in het zonnetje gezet. Thema voor deze dag was dit jaar “Hoe blijf ik gezond”, een afgeleide van ons jaarthema “Aandacht voor vitaliteit en mentale gezondheid voor medewerkers”. Arbeidsinspectie In juli 2021 heeft de Inspectie SZW een aangekondigd bezoek gebracht aan De Merwelanden. Hiervoor heeft De Merwelanden de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) aangeleverd, inclusief een plan van aanpak en het basiscontract. Na een controle op de inhoudelijke kwaliteit van deze documenten, werd aangegeven dat De Merwelanden aan de wettelijke verplichtingen heeft voldaan. Tevens hebben er gesprekken plaatsgevonden met de preventiemedewerker, de kwaliteitsfunctionaris, de OR, HR, het MT en het bestuur. Conclusie van het rapport was dat De Merwelanden de risico’s omtrent covid-19 serieus heeft genomen en uitgebreid in kaart heeft gebracht en voldoende maatregelen heeft getroffen. Daarnaast is er veel aandacht geweest voor de psychosociale arbeidsbelasting van de medewerkers. Rookvrije generatie Op basis van wetgeving moesten per 1 juli 2021 de rookruimtes in (semi)-publieke en openbare gebouwen gesloten worden. De gezondheidzorg is een van de sectoren waar dit verbod op rookruimtes ging gelden. De Nationale Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op het handhaven van dit rookverbod. Ook De Merwelanden gaf hier uitvoer aan en ging voor een rookvrije generatie. Een werkgroep heeft, in nauw overleg met de Ondernemingsraad en de Cliëntenraad, het Rookbeleid van De Merwelanden verder uitgewerkt en opgesteld. Dit Rookbeleid voldoet aan de gestelde criteria. Binnen De Merwelanden zijn er dan ook geen rookruimtes meer aanwezig. Arbeidsmarktonderzoek De Werkgeversvereniging ZHZ heeft in het verslagjaar een arbeidsmarktonderzoek gedaan en de prognoses beschreven. Er werden thema's aangegeven die van belang zijn om als organisatie op te anticiperen. In De Merwelanden zetten we vanuit onze strategische richting in op opleiden, mobiliteit, etc. en dit wordt vertaald in ons jaarplan. De Merwelanden is op zowel bestuurlijk als op tactisch niveau actief betrokken bij de regionale aanpak, die aansluit op de organisatie. CAO-VVT 2021 Er is in 2021 een definitief akkoord bereikt over de verlenging van de CAO-VVT 2021 van 1 september t/m 31 december 2021. Belangrijkste punten uit de CAO-VVT: de regeling "stoppen met werken na 45 jaar" en “Balans Budget". Daarnaast zijn de werkgevers- en werknemersorganisaties gesprekken gestart voor een meerjarige-CAO-VVT. Trainingen Geert Bettinger Aan de teams in De Merwelanden is gevraagd wat men nodig heeft om vanuit professionele kracht verder te ontwikkelen. Verschillende teams hebben aangegeven dat zij graag een training zouden willen krijgen van Geert Bettinger. Er is voor gekozen om alle teams deze training aan te bieden die goed aansluit op onze visie en missie en het werken vanuit “De Bedoeling”. Tijdens deze trainingen wordt een trainer/coach ingezet die medewerkers anders leert kijken naar "probleemgedrag". Door dit te vertalen naar signaalgedrag worden medewerkers op een positieve wijze uitgedaagd om creatief om te gaan met hun eigen opvattingen en mogelijkheden. Bonus zorgprofessionals covid-19 De Merwelanden heeft voor haar medewerkers een aanvraag gedaan voor de verlening van de subsidieregeling “Bonus zorgprofessionals covid-19". De aanvraag voor deze subsidie is gehonoreerd en de bonus is uitgekeerd aan de zorgprofessionals die werkzaamheden hebben verricht ten tijde van de covid-19 uitbraak, tussen 1 oktober 2020 en 15 juni 2021. Waardigheid en Trots (W&T) op Locatie De coronacrisis heeft een specifieke kennisbehoefte voor teams met zich meegebracht die aansluit op de thema's van het Kwaliteitskader: de cliënt als mens, veiligheid, continu (reflecteren), leren en verbeteren in de zorg, leiderschap en personeelssamenstelling. De Merwelanden heeft zich aangemeld om deel te nemen aan een Waardigheid en Trots programma. De focus in het programma ligt op het coachen van medewerkers in het methodisch werken en in het goed hanteren van de PDCA-cyclus. In januari 2022 is er een primair proces coach van W&T van start gegaan. Transitiemiddelen vanuit het project Arbeidsmarktvraagstukken Vanuit de transitiemiddelen van het regionale project Arbeidsmarktvraagstukken is een verkorte opleiding zij-instromers gestart, onder leiding van het NCOI. Een aantal van hen s doorgestroomd naar De Merwelanden. Naam Intranet Er is een prijsvraag “Geef je naam aan ons Intranet” uitgezet onder de medewerkers. De medewerkers hebben hierop gereageerd en dit heeft geresulteerd in een groot aantal leuke namen. Op basis van de meeste stemmen is uiteindelijk gekozen voor de naam: “FLOW”. Dit is de naam van ons nieuwe Intranet. "Sterk in je werk" week Van 15 t/m 19 november 2021 nam De Merwelanden deel aan de 3de editie van de “Sterk in je werk” week, georganiseerd door de Werkgeversvereniging ZHz. Tijdens deze week konden de medewerkers van De Merwelanden deelnemen aan een workshop "Balans leefstijl en voeding". Daarnaast konden zij gebruik maken van een stoelmassage en hebben zij een gezonde snack ontvangen. Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) Eind 2021 heeft er in De Merwelanden een medewerkerstevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. 247 medewerkers is gevraagd mee te doen aan het onderzoek, 69 medewerkers hebben gereageerd. Dit levert een responspercentage op van 27,9%. Over het algemeen zijn de medewerkers tevreden over De Merwelanden. Gemiddeld wordt het rapportcijfer van 7,2 gegeven. De medewerkers ervaren plezier in het werk, voelen zich gewaardeerd, zijn trots op de organisatie en zijn positief over de toekomst van De Merwelanden. Wel werd aangegeven dat de werkdruk, met name in de zorg, soms hoog is. Daarnaast gaven de medewerkers aan dat de werk-privé balans in orde is. Verzuim In 2021 bedroeg het verzuim, voor een groot deel ontstaan door (de gevolgen van) covid-19, organisatiebreed 9,9%. Dit was hoger dan begroot (7%). Er is steeds in gezamenlijk overleg gezocht naar oplossingen voor de uitval van personeel, om de zorgcontinuïteit in de organisatie te kunnen waarborgen.