Profiel

De Merwelanden

Zorg De Merwelanden is een zorgorganisatie met een goed imago in Dordrecht. Aandacht voor de cliënt vormt de sleutel tot een succesvolle organisatie. De organisatie heeft een goede naamsbekendheid die vooral gerelateerd is aan de zorg. De zorgketen van De Merwelanden wordt door onze cliënten gewaardeerd. De keten wordt gezien als een gradatie in de behoefte aan ondersteuning of zorg: van het wonen (met service) tot aan meer intensieve zorg waarbij men niet langer zelfstandig kan wonen. De gevoelswaarde van De Merwelanden wordt hoog gewaardeerd. Liefdevolle zorg en aandacht zijn geen loze woorden, maar worden door de bewoners en cliënten daadwerkelijk ervaren, evenals de bezieling die voortkomt uit de katholieke wortels van de organisatie. Zorg- en Dienstverleningsactiviteiten Binnen De Merwelanden worden de zorg- en dienstverleningsactiviteiten uitgevoerd in het kader van de Wet Langdurige Zorg (WLZ), de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Stichting De Merwelanden richt zich, voor wat betreft de intramurale producten en diensten, op de wijk Merwedepolder. Voor de extramurale zorg omvat het werkgebied vooral Dordrecht en omstreken. De bezittingen van De Merwelanden Wonen zijn geconcentreerd in de wijk Merwedepolder te Dordrecht. De Merwelanden is werkzaam in de regio van Zorgkantoor Waardenland. Vastgoed Het vastgoed van De Merwelanden heeft als doel om onze zorg te faciliteren Door te werken vanuit onze focus als zorgorganisatie, en het streven om onze appartementen primair in te zetten voor mensen met een zorgvraag, ontstaat ook ruimte om al ons vastgoed opnieuw te beoordelen. De Wantijtoren, de Merwedeflat en de "86 woningen" worden primair ingezet voor mensen met een zorgvraag.

Onze missie De Merwelanden staat voor een waardevol leven voor ouderen, waarbij ieder mens er toe doet, in verbinding met anderen. Samen voor een goed leven.

“Samen voor een goed leven”

Onze visie Waardevolle zorg betekent voor iedereen iets anders. We richten ons daarom eerst op de mens, en daarna pas op de zorg. We werken met hart en ziel om onze ouderen deze zorg te bieden. De Merwelanden is een plek waar je veilig en plezierig kunt werken. Leren, groeien en innoveren hoort bij onze ontwikkeling. We werken samen met anderen aan goede zorg en ondersteuning. Met trots, lef en daadkracht bouwen we verder aan onze organisatie! Onze kernwaarden

• Wij werken SAMEN aan goede zorg en ondersteuning.
  • Wij richten ons altijd eerst op de mens zodat de zorg die wij bieden WAARDEVOL is.
  • Voor ons is verbinding en plezier belangrijk. Wij zorgen voor een omgeving die BRUISEND is.
  • Wij zijn VAKBEKWAAM. Leren, groeien en innoveren hoort bij onze ontwikkeling.

Onze missie:

Organigram

Stichting Merinos Stichting Merinos is een concern dat bestaat uit drie entiteiten: Stichting De Merwelanden, Stichting De Merwelanden Wonen en Stichting Dienstverlening De Merwelanden. Stichting De Merwelanden Stichting De Merwelanden verleent zorg en biedt dagbesteding aan ouderen. De financiering komt vanuit de WLZ (ZZP 5 tot en met ZZP 10) in de leveringsvormen verblijf (met behandeling), Volledig Pakket Thuis en Modulair Pakket Thuis. Verder wordt er zorg geleverd in het kader van de Zorgverzekeringswet (ZVW) en Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Stichting De Merwelanden Wonen Stichting De Merwelanden Wonen is eigenaar van het vastgoed en verhuurt dit gedeeltelijk aan Stichting De Merwelanden. Stichting De Merwelanden Wonen verhuurt daarnaast 335 appartementen aan particulieren. Het vastgoed is gelegen in de Merwedepolder.

Stichting Dienstverlening De Merwelanden Deze stichting heeft ten doel het exploiteren van een dienstencentrum, het verlenen van diensten op huishoudelijk, technisch, sociaal en maatschappelijk gebied aan ouderen en hun verzorgers casu quo mantelzorgers en vrijwilligers, alsmede het al dan niet tegen vergoeding verstrekken van voedings- en genotsmiddelen en huishoudelijke artikelen, het verzorgen van activiteiten, optredens, fancy fairs, verkopingen en andere diensten, een en ander in de ruimste zin van het woord. In deze stichting hebben in 2020 geen activiteiten plaatsgevonden en was er geen sprake van vermogen.